اجاره بهای مسکن

اجاره بهای مسکن متاثر از عوامل مختلفی مانند تورم و قیمت مسکن است و در دوران رکود هر سال قیمت مسکن نسبت به تورم افزایش یافت و امسال پیش بینی 10 درصدی نسبت به تورم بود اما در اردیبهشت ماه با نوسانات بازار ارز و سکه سرمایه به سوی بازار مسکن، بازاری که چند سالی است خالی از سودجویان است. برعکس بازار فروش؛ بازار اجاره بازاری است که رابطه مستقیمی با قیمت ملک دارد.


حدود 2 سال از کاهش نرخ سود بانکی می گذرد تا سرمایه به سمت تولید سرازیر شود، اما این کاهش نرخ سود، بازار اجاره را مختل کرد. صاحبخانه ها دیگر حاضر به دادن رهن نبودند و ترجیح می دادند اجاره بگیرند. مستاجرانی که به طور متوسط ​​بیش از 40 درصد از درآمد خود را صرف اجاره مسکن می کردند، شاهد افزایش چند برابری مسکن بودند.


قیمت آپارتمان در دریاچه چیتگر به دلیل عدم نظارت در این بازار، بازار زمان نقل و انتقالات داغ است. در اردیبهشت ماه 1397، شاخص اجاره مسکن در تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 11 و 9.6 درصد رشد نشان می دهد در حالی که هنوز به اوج واگذاری ها نرسیده ایم.


در برخی مناطق تهران که تقاضا زیاد و تقاضا کم است، قیمت اجاره بها سر به فلک کشیده است. این مناطق از تهران که عموما قشر متوسط ​​جامعه در آن زندگی می کنند هر ساله با این مشکل مواجه می شوند.


تنها منبع اصلی اجاره، صاحبخانه است و تا حدودی مشاوران املاک نیز در تعیین و مشاوره نقش دارند. اجاره ها را افزایش ندهید.


در همه کشورها، دولت ها برنامه ای برای بخش مسکن دارند تا بازار را از هیجان دور نگه دارند. عدم سیاستگذاری صحیح و برنامه ریزی دقیق در بازار مسکن یکی از دلایل اصلی بی نظمی در این بخش است. و هزینه های زیادی در مکان هایی که تقاضا نیست هزینه شده است، اما در مواجهه با خانه های فرسوده با خدمات زیربنایی، محله هایی که تقاضای بیشتری نسبت به سایر نقاط شهر دارند همچنان در معرض خطر هستند.


مسکن تنها بخشی است که دولت می تواند با سیاست های پولی و مالی و تولید وارد آن شود. با ارائه واحدهای مسکونی به خانه اولی می تواند تا حدودی از فشار مستاجران بکاهد.


چشم انداز بازار اجاره بها در تهران در سال 97 روزهای سختی را برای مستاجران به ارمغان آورده است، مگر اینکه مالکان به مستاجران رحم کنند و با افزایش قیمت ها بازار را بر هم نزنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد