انواع بالابر

 

بالابر ها و انواع آن

انواع بالابر ها ی ثابت (Fixed Platform) جابجا شدنی نیستند . موارد استفاده از این نوع بالا بر ها در انبار های مختلف – خطوط تولید کارخانجات و داخل ساختمان ها نیز می باشد. بالابر های ثابت را قطعا در کارواش ها دیده اید.  بالابر های ثابت دارای سازوکارهای مختلفی از جمله هیدرولیکی ، آکاردئونی ، مفصلی ، کابلی و زنجیری باشند .

دسته بندی بالابر های ثابت به این صورت است :

الف ) بالابر ثابت نوع آکاردئونی  (Fixed Scissor Lifts)

در این نوع بالابر ثابت که شبیه یک آکاردئون یا قیچی عمل می کند بازوهای بالا بر به کمک یک جک از هم باز شده و به ارتفاع مورد نظر می رسد . از ویژگی های آشکار این نوع بالابر باید به قدرت و ظرفیت زیاد و همچنین ایمنی بالای آن اشاره کرد .

ب) بالابر ثابت زنجیری و کابلی

برای حرکت این نوع بالابر ثابت، نیروی مورد نیاز آن زنجیر و کابلی است که توسط یک موتور یا وینچ تامین می شود . وینچ کابل و زنجیر متصل به سبد بالا بر را را بالا و پایین می کند .امنیت این بالابر کم است . بازرسی مداوم این نوع ثابت بسیار الزامی است تا از وقوع حوادث جلوگیری شود.

بالابر متحرک و جابجا شونده (Aerial Work Platform)

این نوع  بالابر های متحرک و جا به جا شونده برای استفاده افراد طراحی شده اند و قابلیت جابجایی از نقطه ای به نقطه دیگر را دارند. برخی مدل های آن ( بالابر های پشت خودرویی ) قابلیت جابجایی بین مسافت های طولانی را نیز دارند. از کاربرد های فراوان این نوع را می توان به کار در ارتفاع ساختمان ها – کار در خطوط برق – آتش نشانی و … اشاره نمود.

به دو دسته کل به انواع بالابر های متحرک اشاره می کنیم:

الف ) بالابر متحرک با دسترسی عمودی

این نوع بالابر تنها به صورت عمودی بالاو پایین می رود و هیچ گونه حرکت افقی را ایجاد نمی کند و برای کار ضروری است که دقیقا زیر محل کار قرار گیرند . یک نمونه پرکاربرد از این نوع بالابر مدل هیدرولیکی آکاردئونی است .

ب)بالابر متحرک با دسترسی عمودی و افقی

مزیت این نوع توانایی ایجاد دسترسی عمودی و افقی نیز می باشد و در اصطلاح به آن بوم لیفت (Boom Lift) گفته می شود . برخی از این مدل به صورت خود کشنده هستند و برخی هم به صورت بالابر پشت خودرویی ( پشت کامیونی – پشت نیسانی ) می باشند . بعضی هم به صورت قابل یدک به بازار عرضه می شوندسازوکار این نوع بالابر ها هیدرولیکی است و از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند. بالابر های سیار دارای انواع آکاردئونی – مفصلی – تلسکوپی – مفصلی تلسکوپی ارائه می شوند که هر کدام دارای خصوصیات و مزایا و معایبی است . 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد